Random Video

Simat de la Valldigna · Les Foies - Corresendes XRS

2017-11-06 5 Dailymotion

Distància: 11,51 km Desnivell +: 488 m Diumenge 29 d'Octubre de 2017 Comencem la ruta a les portes del Monestir de Santa María de la Valldigna , fundat per Jaume II el Just en 1298 per a l'ordre cistercenca. Aquest Real Monestir va exercir el senyoriu del lloc, reforçat després de l'expulsió dels moriscs del Regne de València en 1609, fins a 1811, en què per ordre de les Corts de Cadis, van ser suprimits tots els privilegis eclesiàstics. Malgrat la llegenda, la fundació del monestir no va obeir a un capritx real, ja que la construcció de monestirs era una necessitat i una obligació que tenien els reis per a, d'una banda repoblar amb cristians zones que fins llavors estaven habitats per mudèjars i d'altra banda com una forma de control del territori, concedint als abats jurisdicció civil i criminal sobre els habitants del lloc. En 1835 la desamortització de Mendizabal va posar punt i final a la vida del monestir, que va ser abandonat i el seu solar utilitzat com a finca agrícola. Els edificis van ser ràpidament degradats per l'abandó i la rampinya i arriben fins al segle XX en un estat lamentable de ruïna, encara que des de 1991 s'han realitzat obres de restauració i la seua visita bé mereix la pena. Ja entre tarongers el camí ens acosta al primer punt d'interès,l'antiga Mesquita de la Xara , actualment una ermita cristiana,l'Ermita de Santa Anna, i que destaca per conservar l'estructura original de la mesquita, ja que no va ser destruïda, sinó que va ser adaptada per al culte cristià. Destaca l'original porta lateral, per la qual es pot veure part de l'interior , que sembla interessant però que no hem pogut visitar en estar tancada. Continuem pel "Camí de Les Foies" , que igual que el "Camí dels Burros", va ser sàviament traçat per a ser transitat pels vilatans i els seus animals de càrrega. Passem per la Font de la Escudella, completament seca. La pujada és suau però continua, després seguim per pista i senda fins a la Urbanització de Les Foies, on parem per a reposar forces amb isotònics i diversos entrepans ;). Després arribem caminant per carretera a la Font del Cirer, on després de la foto de rigor, comencem la baixada pel "Camí dels Burros" i anem fent parades per a gaudir de les vistes que es van obrint de la vall, amb el Monestir com a epicentre, amb Simat a un costat, Benifairó de la Valldigna a l'altre i al fons la Serra de les Agulles. Seguim baixant per un frondós barranc i al poc ens trobem amb la primera de les belles “Arcades de la Font del Cirer”, del s. XVIII, restes de l'aqüeducte que portava l'aigua des de la Font del Cirer fins al Monestir. A partir de la segona arcada seguim el llit del Riu Vaca (traçat del Mondúver Trail) fins a arribar al punt d'inici,el Monestir de Santa María de la Valldigna.